NS:Dienstregelingen, tickets en routes van de vervoersmaatschappijen

Wanneer reis je?

Beste prijs

Vergelijk actuele reizen van A naar B met trein, bus en vlucht

Eenvoudig boeken

Plan met een overzicht van beschikbare reizen van 500 maatschappijen

Tevreden reizigers

Boek tickets net als 30 miljoen anderen uit 120 landen

    Voorzieningen

  • Stopcontact
  • Wifi
  • Versnaperingen
  • Media
  • AC
  • WC
  • Stoelreservering
  • Baggage
  • Fietsen toegestaan

Boek NS-tickets direct op onze website of app

NS Logo GoEuro Logo
✓ Beheer alle tickets eenvoudig op één plek in de app.

Welke stations gebruikt NS?

De NS is de grootste gebruiker van het Nederlandse spoorwegennetwerk. De belangrijkste verbindingen die ze aanbieden zijn tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Schiphol en tussen Amsterdam Centraal en Utrecht. Verder voorzien ze ook verschillende internationale verbindingen via de NS International, de opvolger van de NS Hispeed.

Welke treinen biedt NS aan?

De NS heeft twee soorten treinen: Sprinters, die op ieder station stoppen, en de Intercity, die verbindingen tussen grotere steden aanbieden. Binnen deze twee treinen bestaan er nog verschillende modellen, en de voorzieningen aan boord zijn afhankelijk van het gekozen traject en het treinmodel dat deze verbinding voorziet. De nieuwe Intercity’s zijn bijvoorbeeld uitgerust met comfortabele stoelen, schermen die de treintijden weergeven en draadloos internet. In de eerste klas is er ook een leeslampje en stopcontact aanwezig. Het bovenste gedeelde is ingericht om rustig te reizen, waar zich ook de stiltezones bevinden. In alle treinen is er bovendien kunst te vinden, aangezien dit het reizen met de trein aangenamer maakt.

Wat zijn andere diensten van de NS?

Een andere service die door de NS wordt aangeboden, maar die zich niet aan boord bevindt, is de NS Spoordeelwinkel. Hierop worden uitstapjes aan voordelige tarieven aangeboden, waaronder treintickets in combinatie met een toegangsticket voor de Efteling, de zoo of een hotel of museum.

Ook de NS klantenservice is een van de services die de NS buiten het vervoer op de sporen aanbieden. Reizigers kunnen hierbij terecht voor vragen in verband met verloren bagage, vervoersbewijzen of treinstoringen bij de NS.

Naast het vervoer op de spoorwegen wil de NS ook vervoer van deur tot deur aanbieden. Zo verhuren ze ook OV-fietsen, die op verschillende NS stations beschikbaar zijn. Ook de NS zonetaxi helpt reizigers gemakkelijk van en naar stations te reizen. Hiervoor is een vast tarief per zone vastgelegd. Met Greenwheels kan men tenslotte gemakkelijk een deelauto reserveren die klaarstaat wanneer men wil.

Een laatste aparte service zijn de NS-wandelingen. Dit zijn wandeling die je van station tot station brengen, waarbij je geniet van de prachtige landschapen langs dijken, akkers en rivieren, of de gezelligheid van steden en dorpen. De wandelingen zijn gemarkeerd langs de weg zodat men de tocht op eigen tempo kan maken.

Welke treintickets heeft NS?

Voor treinritten met de NS zijn verschillende soorten vervoersbewijzen beschikbaar. De meest gebruikelijke betaalmethode is de OV-chipkaart. Deze elektronische pas kan je met saldo opladen of met een abonnement combineren. De kaart moet je voor een van de OV-chipkaartlezers houden voor je aan de rit begint en wanneer je de reis eindigt. Ook bij het overstappen moet er tussenin in- en uitgecheckt worden. Er zijn verschillende soorten abonnementen beschikbaar, afhankelijk van wanneer men het liefst reist. Zo kan men kiezen tussen voordelen tijdens de daluren, gratis reizen in het weekend of het OV-jaarabonnement om onbeperkt te reizen met al het openbaar vervoer.

De NS Business Card geeft toegang op al het openbaar vervoer in Nederland, inclusief de deur-tot-deurdiensten. Alle reiskosten worden achteraf samengeplaatst op een overzichtelijke rekening. Ook losse treinkaartjes kunnen nog steeds gekozen worden, de prijzen beginnen vanaf € 1,30. Een NS Dagkaart geeft je recht op een hele dag reizen met de trein, en dit treinkaartje is verkrijgbaar voor € 51,40. Indien men met een grotere groep reist kan voor de NS Groepsretour gekozen worden. Dit ticket kost € 55 voor vier personen, en de 5e tot en met 10e persoon betalen € 2,50 extra.

Wat is de geschiedenis van de NS?

De NS, of voluit de N.V. Nederlandse Spoorwegen, is een spoorwegmaatschappij in Nederland. Het is een voormalig overheidsbedrijf met een nv-status nu, maar alle aandelen zijn nog steeds in handen van de staat. De maatschappij vindt haar oorsprong in 1937 door een fusie van verschillende spoorwegmaatschappijen die ervoor in Nederland actief waren. De maatschappij werd toen opgericht als semioverheidsbedrijf en het is gedurende de geschiedenis nooit een volledig staatsbedrijf geweest. Daardoor hebben ze veel vrijheid gehad op het gebied van bedrijfsvoering.

In 1995 werd besloten de NS te verzelfstandigen, daardoor verloren ze ook de eigendom en het beheer van de spoorweginfrastructuur, dat nu in handen is van ProRail. Vandaag zijn ze de grootste gebruiker van het Nederlandse spoorwegennet en bestaat hun grootste activiteit uit personenvervoer, wat wordt ondergebracht in het bedrijfsonderdeel NS reizigers. Er worden gemiddeld 1,1 miljoen passagiers per dag met zo een 4500 treinritten vervoerd.