KLM:Dienstregelingen, tickets en routes van de vervoersmaatschappijen

Wanneer reis je?

Beste prijs

Vergelijk actuele reizen van A naar B met trein, bus en vlucht

Eenvoudig boeken

Plan met een overzicht van beschikbare reizen van 500 maatschappijen

Tevreden reizigers

Boek tickets net als 30 miljoen anderen uit 120 landen

    Voorzieningen

  • Stopcontact
  • Wifi
  • Versnaperingen
  • Media
  • AC
  • WC
  • Stoelreservering
  • Baggage
  • Fietsen toegestaan

Geschiedenis van KLM

KLM of de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij is de nationale luchtvaartmaatschappij van Nederland. De thuishaven is Amsterdam Schiphol Airport. KLM is de kern van de KLM-groep, waar ook de dochtermaatschappijen KLM Cityhopper, Martinair en transavia.com deel van zijn. De maatschappij werd opgericht in 1919 als ‘Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën’. In 1924 werd er voor het eerst naar Jakarta in Nederlands-Indië gevlogen, wat de langste lijnvlucht voor de Tweede Wereldoorlog was. KLM kon in deze periode uitgroeien tot de derde grootste luchtvaartmaatschappij van de wereld. In 1966 werd NLM Cityhopper opgericht voor binnenlands luchtverkeer, waarbij voornamelijk regionale vliegvelden werden aangedaan. Sinds 1991 vliegt deze dochtermaatschappij onder de naam KLM Cityhopper. In 2003 en 2008 werden ook transavia.com en Martinair officieel dochterbedrijven van KLM, waardoor de maatschappij nog een belangrijkere speler werd in het luchtverkeer. Ook werkt de maatschappij nauw samen met andere luchtvaartmaatschappijen, zo worden vluchten naar de VS samen met Delta Air Lines georganiseerd. In 2004 vond ook de fusie met Air France plaats, waardoor de Air France-KLM holding ontstond. Hierdoor is KLM ook lid van de alliantie SkyTeam geworden.

KLM luchthavens en bestemmingen

De thuishaven van KLM is Amsterdam Schiphol. Vanaf hier worden er 133 bestemmingen in 68 landen op 5 verschillende continenten aangedaan. Bovendien biedt KLM onder de naam KLM Asia ook vluchten aan naar Tawain, als enige civiele luchtvaartmaatschappij in Europa. Daarbij hebben ze ook codeshare-overeenkomsten met verschillende andere luchtvaartmaatschappijen, zoals Air Berlin en Aer Lingus, waarbij ze stoelen kunnen aanbieden op een lijnvlucht die door een andere vervoerder gevlogen wordt. De populairste Europese bestemmingen vanuit Schiphol zijn Londen Heathrow, Barcelona, Parijs Charles de Gaulle, Rome en Kopenhagen. Intercontinentale vluchten worden het meest uitgevoerd naar Detroit, New York, Dubai, Atlanta en Minneapolis. De vloot van KLM bestaat uit 115 vliegtuigen, waaronder Boeings 747s, 737s, enkele Fokkers en Airbus A330s.

KLM service

KLM biedt verscheidene services aan boord van het vliegtuig aan. Zo is er voor lange afstanden in-flight entertainment voorzien, waarbij reizigers on demand films kunnen kijken. Met dit systeem kan men bovendien ook berichten en mails sturen. KLM voorziet ook een aanbod aan internationale kranten voor hun passagiers op langeafstandsvluchten, op Europese vluchten zijn deze alleen voorzien voor Business Class passagiers. Op langeafstandsvluchten worden er bovendien ook maaltijden voorzien: dit gaat van een driegangenmenu dat wordt samengesteld met een Nederlandse chef kok tot een warme snack, afhankelijk van de de duur van de vlucht en de gekozen klasse. Maaltijden kunnen ook aangevraagd worden tot 24 voor het vertrek van de vlucht. Speciale maaltijden zijn onder andere vegetarische, medische en religieuze maaltijden. Op vluchten naar Azië wordt er altijd minstens een Aziatische maaltijd in het aanbod opgenomen. Op intercontinentale vluchten en lange vluchten binnen Europa kan men bovendien ook shoppen via [email protected] Men kan producten zelfs op voorhand online bestellen en ze laten leveren op de vlucht, zodat men niet met een zware handbagage op de luchthaven dient te lopen.
Bekend van de KLM-vluchten zijn ook de Delfts Blauwe Huisjes. Deze worden sinds de jaren 50 door KLM uitgedeeld aan alle passagiers in World Business Class. De huisjes zijn replica’s van echte Nederlandse huisjes en werden gevuld met jenever. Elk jaar wordt op 7 oktober een huisje aan de collectie toegevoegd.
Verder zijn er ook nog verschillende voorzieningen op de luchthavens zelf. Zo kunnen passagiers zelf inchecken in de self-service check-ins op het vliegveld, via internet of via hun telefoon. Ook bagage kan tegenwoordig zelf ingecheckt worden. Bovendien experimenteren zowel KLM als Air France met self-boarding, waarbij tickets ingescand worden en toegangspoortjes opengaan, zonder dat het personeel ertussen komt.

KLM vliegtickets

Er zijn verschillende soorten reisklassen aan boord van de KLM-vliegtuigen. Voor langeafstandsvluchten zijn de toestellen in drie delen opgedeeld, een voor World Business Class, een voor Economy Comfort en een voor Economy. World Business Class is uitgerust met de beste faciliteiten om de vlucht zo comfortabel mogelijk te maken. Zo zijn er full-flat stoelen die volledig verstelbaar zijn en uitgerust worden met massagestand, en entertainmentsystemen met een 17 inch-schermen. Verder heeft men voorrang bij het inchecken, de bagageafgiften en krijgt men toegang tot de lounge. Wat maaltijden betreft, krijgt men een volledig driegangenmenu voorgeschoteld die speciaal zijn bereid door Nederlandse topchefs. Ook het servies werd speciaal ontworpen door Marcel Wanders. En men ontvangt natuurlijk ook een van de bekende Delfst Blauwe KLM-huisjes. De Economy Class op intercontinentale vluchten biedt de mogelijkheid om zelf een stoel te kiezen en geeft bovendien recht op een maaltijd. Verder zijn bovengenoemde voorzieningen, zoals een entertainmentsysteem, een internationale krant en winkelaanbod aan boord beschikbaar tijdens de vluchten. Economy Comfort beschikt over dezelfde services en maaltijden als de Economy, maar er is meer beenruimte voorzien en passagiers kunnen sneller in- en uitstijgen gezien deze stoelen zich vooraan in het toestel bevinden. Deze tickets kunnen aangekocht worden bij de aankoop van Economy Class tickets, tot 48 uur voor vertrek. Voor Europese vluchten wordt er ook met drie klassen gewerkt, waaronder Economy, Economy Comfort en Europe Business Class. Europe Business Class laat je sneller aan boord gaan en biedt je een stoel aan met extra beenruimte. Bovendien worden in rijen met 3 stoelen de middelste stoelen vrijgehouden, waardoor men altijd een stoel aan het raam of gangpad heeft. Bovendien krijgt men, afhankelijk van het tijdstip en de duur van de vlucht, een warme maaltijd, sandwich, salade of tapasgerecht geserveerd.
Voor regelmatige vliegers beschikt KLM over een frequent flyer programma, Flying Blue. Met dit programma kunnen passagiers miles sparen voor de afstanden die ze reizen en de klasse die ze kozen. Miles kunnen ook verdiend worden bij andere SkyTeam partners. De gespaarde miles kunnen nadien besteed worden aan vluchten, aan vluchtgerelateerde diensten, zoals extra beenruimte of een lekkere maaltijd, of aan een hotelovernachting.

KLM bagage

De bagage die men op een KLM-vlucht mag meenemen kan per vlucht verschillen. De algemene regels zijn dat er in de Economy Class op intercontinentale vluchten en op Europese vluchten die deel uitmaken van een intercontinentale reis, een stuk ruimbagage, een stuk handbagage en een accessoire zoals laptoptas of handtas, gratis meegenomen mag worden. Op de gewone Europese vluchten, met uitzondering van Armenië, Georgië, enkele plaatsen in Italië, Oekraïne, Rusland en Wit-Rusland, mag er enkel een stuk handbagage en een accessoire meegenomen worden. Extra ruimbagage kan gekocht worden voor 15 EUR indien men dit op voorhand reserveert. Bij Business Class vluchten mag men 2 koffers meenemen als ruimbagage en één tas, één kleinere tas en een accessoire als handbagage.